vrijdag 6 november 2009

Beauty Dish - the sequel

door: Erwin Stok
In m'n vorige blog liet ik zien hoe ik een beautydish in elkaar knutselde maar op de lichtkwaliteit ben ik niet verder ingegaan. Simpelweg omdat ik daar nog niet aan toe kwam.
Heb nu eens even gekeken hoe het licht eruit ziet en wat schetst mijn verbazing: ik vond het NIET mooi!
Het licht was niet gelijkmatig.
Hoe komt dat?

Kijk maar eens naar de foto hieronder.
Je ziet een circel die ietwat donkerder is dan de buitenste rand.
Het licht in die circel is het licht dat door de dish wordt gereflecteerd.
Dus daarvan is de kwaliteit heel mooi.
De buitenste rand is direct en hard flitslicht dat langs de deflector sijpelt zonder dat het de wand van de dish raakt. Zie de schaduw van de klok rechts bovenin de foto.

Dish in oorspronkelijke vorm met de deflector erin.
Dish in oorspronkelijke vorm met de deflector erin.

Na wat knutselen heb ik eindelijk de lichtkwaliteit gekregen die ik voor ogen had.
In de testfoto hieronder zie je geen direct flitslicht meer en de schaduw van de klok heeft nu een mooi verloop. In plaats van de flitser aan de achterkant van de dish door een gat te laten schieten heb ik de de flister op de plek van de deflector gezet. Ik schiet dus in de bodem van de dish en er kan nooit direct flitslicht ontsnappen. Simpel maar doeltreffend in mijn ogen.

Flitser is nu in de dish gemonteerd en op de bodem gericht.
Flitser is nu in de dish gemonteerd en op de bodem gericht.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een spigot (brass monkey volgens Zack Arias) in de dish geschroefd en daarop de cactus trigger en flitser gezet.

Flister in de rand van de dish gezet.
Flister in de rand van de dish gezet.

Wel zorgen dat de boel goed vast zit maar het resultaat is veel beter.
Vlak voordat ze naar bed moest heb ik even heel snel een foto van m'n dochter gemaakt. Alleen om even te kijken hoe het licht viel.
_dsf2370

Geen opmerkingen:

Een reactie posten