dinsdag 25 januari 2011

Review: Godox Propac PB-820

Door: Erwin Stok
Het eerste dat ik dacht was: leuke groene sigarendoos.
Daar zou je best wel een handjevol Corona's in kwijt kunnen. Ware het niet dat de Propac vol zit met power en ik al jaren geleden gestopt ben met roken.


Wat is het?
De Propac PB-820 is een externe accu voor reportageflitsers. De meeste flitsers werken met vier AA batterijen. Als op vol vermogen wordt geflitst gaat er nogal wat tijd verloren voordat de flister weer klaar is voor de volgende spoelbeurt. Vier batterijen bieden niet genoeg vermogen om de elektronische stortbak snel genoeg te vullen. Om dat probleem op te lossen zijn accupacks zoals deze Propac op de markt gebracht.


In de doos
De Propac wordt geleverd met een handleiding, netstroom oplader en een oplader voor in de auto. Daarnaast ontvang je in een apart doosje een krulsnoer voor aan je flitser (SB800 in mijn geval).


Eerste indruk en bouwkwaliteit
Het eerste dat opvalt is kleur en vorm. Ik was meteen gecharmeerd van de frisse appeltjesgroene kleur en de vriendelijke rondingen. Tja... de meeste fotografen zijn nou eenmaal gecharmeerd van vriendelijke rondingen... eh, ik dwaal af. Appeltjesgroen dus.

De constructie voelt en oogt degelijk. Niet verlijmd maar netjes in elkaar geschroefd. Het kunststof is robuust. Aan de achterkant zit een metalen clip waarmee je de Propac bijvoorbeeld aan een riem kunt hangen. Echt zwaar is ie niet dus het is geen last om er een hele dag mee rond te lopen. Om het over je schouder of aan een statief te hangen zijn er bevestigingen gemaakt waaraan je een draagrien kunt vastmaken. Die wordt echter niet meegeleverd. Aan de bovenkant zit een aan aan/uit knop (toggle), een DIN 45326 aansluiting (flitser en oplader) en een display met zes ledjes waarop je de status kunt aflezen.


Schoonheid zit van binnen
Tijd voor een inwendig onderzoek.
Na het losdraaien van zes schroeven werp ik een blik op de ingewanden van het groene beest.

Wat ik aantref is een PCB (Printed Circuit Board) met de gebruikelijke componenten en een accupack dat bestaat uit acht NiMH cellen. Dit alles is stevig vastgezet om schokken te weerstaan.
Wat me opvalt is dat de tekst van de IC's is weggekrast. Godox wil op die manier de copycats het nakijken geven. Ik vraag me alleen af hoe betamelijk zij zelf zijn geweest bij het ontwikkelen van deze Propac.


Praktijk
Eenmaal aangesloten en ingeschakeld merk ik hoe snel de flitser klaar is voor gebruik.
De flitser op handmatige bediening overgeschakeld en op vol vermogen ingesteld.
Na de eerste testfflits is m'n SB800 binnen één seconde alweer klaar voor de volgende.
Op half vermogen is dit ruim binnen een halve seconde en op een kwart merk je geen wachttijd meer.

Ik wilde ook weten of continue flitsen mogelijk was.
Op een kwart vermogen kon ik met de camera in CH (continuous high) snel achter elkaar 11 keer flitsen.
In het histogram zie je dan wel een klein verloop in lichtopbrengst maar bleef bij mij ruim binnen één stop.
Op een achtste kon ik in de CH stand moeiteloos een salvo van 16 schoten afvuren. Omwille van m'n flitser durfde ik niet verder te gaan. Van de eerste tot de laatste opname een constante lichtopbrengst.


Voorlopige conclusie
Het produkt is handzaam, eenvoudig in gebruik en het doet wat het moet doen.
Voor amper 100 euro krijg je de mogelijkheid om lekker door te schieten zonder die tergend langzaam oplopende piep als je op vol vermogen hebt geflitst.
Zodra ik een strobos-shoot ga doen zal deze zeker inzetten. Die ervaringen zet ik dit blog.

We hebben hier te maken met een serieuze speler op het gebied van externe voedingen voor reportageflitsers.
Bekende spelers zijn Lumedyne en Quantum maar opereren in een heel ander prijssegment.
Hoe de Propac zich tot deze merken verhoudt weet ik niet maar het zou me niet verbazen als Godox met dit produkt de aftrap geeft tot een serieuze aanval op de gevestigde orde.


Specificaties:
- 320 keer flitsen op vol vermogen
- 9,6V Ni-MH accu 2000mAH
- Volledig opgeladen in twee uur

Leverancier: fotoshopaalten.nl
Fabrikant: Godox

18 opmerkingen:

  1. Hoi Edwin,

    Leuk en duidelijk artikel.
    ik heb hem zelf ook besteld en al in huis, maar heb nog één vraag.
    Aalten pakken ze de telefoon niet op dus ben aan het googelen geweest en kom bij jou terecht.

    Mijn vraag is als volgt:

    Heeft de flitser in mijn geval een 580EX, ook zijn eigen stroom wel nodig dus 4 AA-batterijen en zoja moeten die vol zijn of worden die aangevuld door de propac.

    ik hoop van je te horen en bedankt voor je tijd.

    vriendelijke groet,

    Henri van Zon
    info@zonpics.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie review. Ik heb gisteren een mail naar Godox gestuurd omdat mijn huidige fltsers (PENTAX en METZ) en mijn geplande aankoop (Lumopro) nog niet ondersteund worden. Zou toch niet meer dan een kabeltje zijn, dus snel te regelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henri,
    De Propac vult alleen de condensator van de flitsbuis. De rest van de elektronica wordt gevoed door de 4 batterijen. Die hoeven echter niet helemaal vol te zijn omdat ze weinig vermogen hoeven af te geven. Het echte zware werk doet de Propac. Dus JA er moeten wel batterijen in je flitser.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Harry,

    Als de Pentax- en Metzflister van jou een speciale aansluiting hebben voor een extern batterypack zou het moeten kunnen. In feite is zo'n aansluiting een shortcut naar de ELCO (condensator) die de spanning voor de flitsbuis afgeeft. Als jou flitsers geen speciale aansluitingen hebben kun je altijd nog met een DIY accupack gaan werken. Dat heb ik ook al een paar jaar gedaan. Met dummybatterijen en een 6 volt accu kom je een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan op half vermogen minder dan 100 keer flitsen met deze pack. Wat zijn jullie ervaringen?

    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook in zwart verkrijgbaar. Net aangeschaft op de PI2011 voor 149 euro incl 1 kabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is handiger:
    Zo'n Godox Propac of zo'n battery pack waar je 6 oplaadbare NiMH AA's in doet?

    Ik heb begprepen dat de laadtijd van de Godox zo'n 2 uur is. Mijn AA's laad ik op in 15 minuten per 4 batterijen (snellader).

    Volgens Godox zou ik 250 full power flashes halen. Volgens de leverancier van de battery pack haal ik ook zo iets met de 6 batterijen.

    Het verschil zit hem mogelijk in de recycle tijd. De Godox hoor ik verhalen van minder dan een seconde bij full power. Bij een battery pack kan dat wellicht oplopen tot een aantal seconden.

    Wie heeft ervaring met beide????

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zo'n powerpack maar niet echt enthousiast. De tijd voor opnieuw opladen duurt me te lang en dat is bast lastig bij sportfotografie .....
    Zou dit een goede vervanger zijn?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook de GODOX aangeschaft en op full power manueel zie ik geen enkel verschil met mijn 4x2700 GP batterijen!
    iemand betere ervaring?
    Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb mij zonet een godox propac PB820 aangeschaft. Als ik hem met mijn flits (Metz mecablitz 58 AF-2) wil aansluiten, komt er op het scherm van mijn flits telkens 'powerpack' maar kan ik niet verder om de instelling van de flits aan te passen of te flitsen. Iemand een idee hoe dit komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Had het zelfde probleem met PB960 en 58 AF-2. De spannings-stabilisttor LM2941S, op print in kastje van kabel geeft te lage spanning uit, nl: 5,5volt. Structurele fabicage fout.
    Moet tussen 6 en 7 volt zijn.
    Elke goede elektronicamonteur kan deze instelling zo aanpassen dat deze spanning correct is. Anders kabel terugsturen met dit verhaal erbij. m.v.g. Karel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo
    Ik heb een PB820 Powerpack van GODOX aangeschaft en wel zon 3/4 jaar geleden. Nu merk ik dat als ik de aan/uit knop indruk vier groene lampjes gaan branden. \het oranje lampje licht niet op. Na een seconde of vier gaan ook de groene lampjes weer uit. Ditzelfde gebeurt als de powerpack middels de bijgeleverde (Nikon) kabel op een SB900 flitser zit. Voorheen bleven de groene lampjes branden zolang hij ingeschakeld was. Heeft iemand ervaring hiermee.
    Deze Powerpack is net weer terug van de leverancier met de mededeling dat alles in orde is ?
    MvG. Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is je kabel nog wel goed? Ik heb het ook gehad, breukje in de kabel...

      Verwijderen
  13. Overigens was mijn probleem bij de winkel snel opgelost: batterijen er uit. Klaar.
    Metz 58 AF2 met Godox P960, aanzetten met on/off op Godox

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er ééntje een aantal jaar geleden besteld. Een tijdje niet gebruikt maar nu laadt hij eigenlijk niet meer goed op. Hij geeft in ieder geval minder power dan ik gewend was. Betekent dat dat de accu op is? Kan zoiets vervangen worden of moet je dan weer een nieuwe kopen. Zou erg vervelend zijn, zoveel heb ik hem nou ook niet gebruikt...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik heb afgelopen weekeinde 8 nieuwe 1.2V accu's geplaatst om oude batterypack dat aan het corroderen was te vervangen... is nu dus weer helemaal op full power na 5 jaar gebruik

    BeantwoordenVerwijderen
  16. n.b. 1.2V NI-Cd 2000ma met soldeerlippen

    BeantwoordenVerwijderen