zaterdag 13 juni 2009

Corporate groepsportret

dscf0497Door:  Erwin Stok
Voor een klant moest een aantal mensen samen op de foto.
Meestal weet je van tevoren niet hoe de locatie eruit ziet en moet je creatief gebruik proberen te maken van de ruimte die je tot je beschikking hebt. In dit geval zag ik op de plaats waar we hadden afgesproken een mooie wand van glazen blokken. Een stijlelement dat je wel vaker tegenkomt in oude gebouwen. Trappen waren er ook wel maar die worden al zo vaak gebruikt in foto's.

dscf0471

Het eerste wat ik deed was de TL verlichting uitschakelen.
Daarna plaatste ik een SB800 laag achter in het halletje achter de glazen wand en richtte die op een witte muur. Om een zakelijk tintje aan het geheel te geven zette ik  een blauw filter op de flitser.
dscf0487

Aanvankelijk gebruikte ik een daglichtcorrectiefilter(CTB) maar dat gaf me te weinig kleur. Daarna verwisselde ik dat voor een blauw effectfilter en verdubbelde ik het flitsvermogen met één stop omdat het nieuwe filter meer licht tegenhield. De kleur van de achtergrond beviel me nu wel.
dscf0489

Om de voorgrond uit te lichten plaatse ik een tweede flitser (SB800) op een statief en richtte dat op de witte muur tegenover de glazen wand. Dat gaf een mooi omnidirectioneel licht.
Bijkomend voordeel was dat ik ook relatief weinig last had van lichtafval zodat ik bijna straffeloos full body portretten kon schieten.
dscf0486

Tot slot nog een paar testopnamen gemaakt om de lichtsterke te checken en daarna de klanten laten komen. Al met al stond alles er in een half uurtje op.
dscf0497

dscf0500

Geen opmerkingen:

Een reactie posten