woensdag 1 juli 2009

Locatieshoot met de Westcott Apollo 28"

dsc_7036Door: Erwin Stok
Nadat ik wat reviews had gezien van dit mooie speeltje dacht ik... dat wil ik ook. Gelukkig konden de jongens van CameraTools in Apeldoorn deze leveren.
Eerste indruk
Als je deze softbox voor het eerst opzet denk je meteen... hé, paraplu! Omdat het mechanisme hetzelfde is als een gewone paraplu gaat het opzetten wel heel makkelijk en snel. Het monteren gaat ook net als een gewone plu waardoor de flitser in het midden komt te zitten. Logisch gezien de constructie maar niet handig als je de flitser af en toe moet instellen. Daar is een oplossing voor waaraan ik in een volgende post aandacht zal besteden. In tegenstelling tot een een traditionele softbox heeft de Apollo maar één duffusor. De binnenkant van de box is helemaal zilver en de flitser richt je op de achterkant zodat het licht eerst alle kanten op kaatst voordat het er aan de voorkant uitgaat.  Voordeel hiervan is dat je minder licht verliest. De kwaliteit van het licht is heel mooi gelijkmatig en toch veel gerichter dan een paraplu. De eerste indruk is bemoedigend.

Praktijk test

Gewapend met twee manfrotto nano statiefjes , twee SB800 speedlights, m´n nieuwe Westcott Apollo, en een zelf gemaakt gridje van zwarte rietjes  ging ik met model Esther het bos in. Ik wilde deze shoot graag op F2.8 doen om m'n flitsers niet te hard te laten werken.
In dit soort situaties haal ik m'n oude D70 vaak weer tevoorschijn omdat ik daarmee straffeloos tot een synchronisatietijd van 1/1000 kan gaan. Dat is geen overbodige luxe als je overdag je diafragma ver open wilt zetten en toch wilt flitsen.

De volgende foto's zijn gemaakt met een driepuntsbelichting.

Esther

Esther

Setup: hier kun je zien dat ik gebruik maak de Apollo als hoofdlicht en links achter het model het gridje als een effectlicht gebruik. Het invullicht komt van een zilver reflector. Om het ambient nog iets donkerder te krijgen en de lichtopbrengst van de reflector wat te smoren heb ik de belichtingstijd wat  verkort.

Esther

In de foto hieronder gebruik ik  een tweepunts belichting.
Hoofdlicht is de Apollo en het gridje zorgt voor een haarlicht.

Esther

Setup: helemaal linksachter in beeld staat de de flitser met het gridje.

dscf1468

Esther was ook nog zo vriendelijk om een foto van mij te maken.

dscf1470

Tot slot een foto waarbij ik alleen de Apollo  gebruik.
Om genoeg invullicht te krijgen heb ik de belichtingstijd met ongeveer één stop verlengt.

Esther

Setup: de Apollo staat onder een hoek van ongeveer 30 graden.
Het relatief grote oppervlak stelt je zelfs in staat om full body portretten te maken.
Als je de afstand iets groter maakt heb je ook minder snel last van lichtafval.

dscf1466

Conclusie
Tot dusver ben in heel tevreden met de kwaliteit van de Apollo.
Makkelijk op te zetten en mooi egaal directioneel licht.

Moest zelf wel aan het knutselen omdat het kantelen bij de standaarduitvoering niet lukt.
In een volgende post zal ik laten zien hoe ik dit heb aangepakt.
Leverancier: www.cameratools.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten