dinsdag 6 april 2010

Shake your body and drag that shutter

Door: Erwin Stok
Wel eens in een grote zaal foto's moeten maken?
Was bij mij altijd een drama.
M'n opsteekflitser heeft vaak niet genoeg vermogen om achterin de zaal te komen. Altijd last van lichtafval (voorgrond bijna overbelicht en achtergrond vuil donker), verschil in lichttemperatuur van TL verlichting, spotjes, invallend daglicht en flitser maakt het bijkans onmogelijk om een goede kleurbalans te krijgen, en het zag er vaak even vlak en troosteloos uit.
Totdat ik besloot om het eens strobistwise te gaan doen. Voor het eerst bij de ZUMBA dansschool waar ik zelf ook dans. Ik wilde een serie foto's maken waarin dynamiek en kleur samenkomen. Ik wist dat er een aantal PAR-LED lampen hingen en dat die allerlei leuke kleuren konden afgeven. Ook wist ik dat het in de zaal vrij donker was. Met die gegeven omstandigheden probeerde ik m'n voordeel te doen.
Mijn lichtopstelling was als volgt:


De SB800 met snoot heb ik gebruikt om de dans-instructrice een eigen plek in het beeld te geven.
Ik wilde dit zonder post processing bereiken.
De afstand is zo groot mogelijk gemaakt om weinig last te hebben van lichtafval omdat ze soms wat dichterbij en soms wat verder van de snoot af staat.

Eerst heb ik alle PAR lampen zo in laten stellen dat ze telkens langzaam van kleur wisselen. Vervolgens m'n camera ingesteld op 1/250, ISO 200, F5.6 en een paar testshots gemaakt.
Zoals je hieronder kunt zien zijn doen de speedlights hun werk maar spelen de gekleurde PAR's niet echt een rol. Resultaat belichting is oké maar beetje saai van kleur.
(hier zijn de LP120 strobes nog niet gevlagd)

Omdat ik meer ambient (bestaand licht) van de PAR lampen wilde registreren hoefde ik alleen m'n sluitertijd maar te verlengen. (dragging the shutter) en uiteindelijk kwam ik uit op 1/5 sec.
Een belichtingstijd waarbij de meesten geen scherpe foto's krijgen. En ik al helemaal niet met m'n trilhanden. Alleen is het hier geen probleem. De gekleurde spots waren gericht op het plafond en er viel te weinig licht op de dansers om ze goed weer te geven bij deze instellingen. De flitsers waren de enige lichtbronnen die voldoende licht op de dansvloer gaven waardoor bewegingen mooi werden bevroren.

Om nog meer beweging te krijgen ben ik tijdens het schieten lekker wezen shaken met mijn camerabody zodat ik mooie lichtstrepen uit de spots kon trekken.

Om de verzadiging van de kleuren goed te krijgen heb ik gebruik gemaakt van een Color Checker Passport. Daarover zal ik meer vertellen in een volgende bijdrage.
In Lightroom alleen de zwarting iets opgetrokken en een tikkeltje meer vibrance gegeven om wat meer contrast te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten