vrijdag 26 maart 2010

kleurfilters: nut en noodzaak

Door: Bram Jonker
Veel strobistfotografen hebben standaard een setje kleurfilters of gels in de tas zitten. Daar wordt heel verschillend gebruik van gemaakt: soms om het hoofdlicht wat te kleuren maar veel vaker om het effectlicht wat aan te zetten. Af en toe kom je in de situatie waarin je niet om het gebruik van een kleurfilter heen kunt. Dat overkwam mij bij de opdracht om in een schoolgebouw een portretje te maken van een van de docenten.
Zoals altijd was er weinig tijd en de beschikbare ruimte was ook niet erg kinky. Ik wilde een open effect heben op de foto en koos positie op een een plek waar ik een lange gang in kon kijken. Daarbij kwam dat de kleuren van de gang mooi combineerden met de keuren in de trui van het model in kwestie. Er was een probleem: kleurzween.

Om de persoon in kwestie goed en enigzins in een natuurlijk licht vast te leggen, moest de trucendoos even open. Wat was de uitdaging? Het omgevingslicht was veel te "warm" van kleur, vergeleken met het licht uit mijn Nikon sb800 flitser. Het warme omgevingslicht moest flink koeler worden. Hoe doe ik dat?
De oplossing voor dit probleem zit in het zogenaamde colorshifting. Je past de kleur van het flitslicht zo aan dat je de kleur van het omgevingslicht later in de nabwerking kunt beïnvloeden.
 In dit geval: kleur van het omgevingslicht koeler maken.

Om dit te bereiken heb ik de flitser voorzien van een warme kleurfilter. Ik gebruikte hiervoor een filter met de kleurwaarde 1 CTO (Color Temperature Orange). Hierdoor wordt degene die ik op de foto zet eigenlijk te warm. Maar als ik achteraf in nabewerking vervolgens de witbalans gemeten op de geportreteerde, weer terugbreng naar de juiste waarde, en dus koeler maak, dan sleep ik de kleur van het achtergrondlicht ook mee naar het koelere deel van het spectrum.

Grijskaart was ik vergeten, daarom snel een helder wit foldertje ergens vandaag gegrist en een foto gemaakt van de persoon, met het foldertje in het opgewarmde flitslicht.




In lightroom de witbalans aangepast door met het pipetje op het helder witte nu nog grauw oranje achtige foldertje te klikken. De witbalans ging hierdoor van 5500 Kelvin naar 2900 Kelvin. Nu kwam er een plaatje met een keurige kleur uit. Deze als basis laten dienen voor de andere foto's en het probleem van de kleurzweem was opgelost!

en het uiteindelijke plaatje geeft nu een natuurgetrouwe kleur!


Flitser links van de camera op statief met een CTO (oranje) kleurfilter geschoten door een westcott translucente paraplu

1 opmerking:

  1. Goed verhaal. Waar ik wel benieuwd naar ben: welke witbalansinstelling gebruikte je toen je de foto maakte met de CTO-gel?

    Met vriendelijke groet,

    Theo Jansens

    BeantwoordenVerwijderen